måndag 4 april 2011

Om något enkelt

Skrivpuff 4 april 2011

Det borde vara enkelt!

"Vart är vi på väg?"

Precis som i det kända TV-programmet, fast i mitt huvud istället.
Vågar ännu inte ställa frågan högt, kanske aldrig.

Det borde vara enkelt!
Åtminstone enklare nu, när vi varit på väg i 20 år.

Nej, jag ställer inte frågan högt,
försöker istället tyst, i smyg,
samla ledtrådar till svaret.
Och vad får jag ihop?
Ledtrådarna är då minst lika kryptiska och svåra
som TV-programmets 10-poängsnivå.

"På 10-poängsnivån ..."
och ledtrådsmakarna ler och ser så belåtna ut,
nöjda över sina fyndigheter,
allt är tydligt när man vet svaret ...

För vi är väl på väg till samma ställe??
Plötsligt ser jag framför mig Musse Piggs husvagnstur
som brukar visas på julafton.
Det är jag som kör bilen och styr försiktigt nerför berget,
och du tumlar ner i husvagnen längs en annan bergssida.
Klart att du har svårt att svara på vart vi är på väg,
när du kastas hit och dit i den där lådan.

Men längre neråt vägen
kanske vi har samma tur som Musse och Långben i filmen
och krokar i varandra igen.
Och då åker vi till något bra ställe
och hjälps åt att fälla upp den idylliska pappfonden,
som blir bakgrunden
till fortsättningen på vårt liv tillsammans.
Jag längtar.

4 kommentarer:

  1. Snygg uppbyggnad. Varmt innehåll. Fint!

    SvaraRadera
  2. Välfunnen bild som sitter som gjuten i sammanhanget.

    SvaraRadera
  3. fint, särskilt sista stycket.

    SvaraRadera
  4. Det känns som en genomtänkt text. Jag gillar den massor!

    SvaraRadera