tisdag 31 maj 2011

Tur man inte är Kungen


-          Mamma! Titta vad jag hittade i soffan!
Sömndrucken öppnar jag ögonen och försöker hastigt fokusera blicken på den lille killen som med upprörd röst just väckt mig. Han håller något färgglatt i sin hand och efter ett par blinkningar ser jag vad det är och förbannar mitt slarv. Jag har glömt att slänga godispåsen från i går kväll. Och det var inte lördag igår, nej, nej. Vad ska jag säga nu? Det här är ju graverande bevis för en mamma som lyckats inpränta i sina barn att godis bara ska ätas en dag i veckan, i denna familj på lördagar. Självklart ska Mamma leva som hon lär om hon vill verka trovärdig, och det vill hon. Hur gör jag nu? För att vinna lite tid låtsas jag förvånad.
-          Nämen, vad är det du har där?
-          En godispåse! Och den är tom! Och det var inte lördag igår!
-          Jaha…! Ojdå …
Antingen kan jag förneka, säga att det var en gammal godispåse som jag hittade mellan soffkuddarna … eller kanske skylla på Pappa? Nej, inte skylla ifrån sig. Eller så gör jag helt enkelt en pudel och erkänner, avslöjar att Mamma inte är så rakryggat ståndaktig som hon velat påskina. Ärligt, men förmodligen försvårande för att fortsätta hävda att godis bara ska ätas på lördagar … Herregud, tur att man inte är Kungen som anklagas för att ha varit på illegal porrklubb inför sina barn och dessutom hela svenska folket!
Då hörs en harkling från andra sidan sängen.
-          Det var jag.
-          Men Pappa! säger sonen lite anklagande, men vänder sedan på klacken och går tillbaka till morgonTV’n. Blev det inte mer än så? Kanske är det mindre graverande för Pappa?
-          Tack! säger jag fånigt till Pappa, ganska nöjd över att jag varken behövde ljuga eller avslöja min dåliga karaktär inför barnet, inte just idag i alla fall. Jag funderar slött vidare på Kungen, om det skulle kunna funnits någon som kunde gått in och tagit på sig skulden för honom? Skulle väl vara någon Kungen-look-alike i så fall och samtidigt någon som det inte spelade någon roll för om alla vet att man roat sig på porrklubb. Nej, det blir nog svårt. Stackars Kungen.

Skrivpuff 31 maj 2011 (om något graverande)

3 kommentarer:

  1. Jag tycker kungen kan ta ansvar för sina handlingar. Det är svårare att förklara godisätande för sina barn.

    SvaraRadera
  2. Grubblar på kungen jag också. Men det är skillnad på mammor och kungar tycker jag. Bra.

    SvaraRadera