fredag 25 mars 2011

Om ett äventyr

Skrivpuff 24 mars 2011

Om ett äventyr

Ett äventyr ... spänning, pirr i magen, faror, skräckupplevelser, lyckorus och segerkänslor när man övervinner svårigheterna, som ibland syntes alldeles omöjliga, och man kommer ut levande på andra sidan. Man har upplevt något, man har något nytt som man bär med sig för alltid, som förändrat en åt ena eller andra hållet.

Först far tankarna iväg till Indiana Jones fantastiska strapatser i filmens värld, sedan går de till tågluffande ungdomar som är nyfikna, och modiga människor som flyttar till andra länder, som vågar, som vågar bryta upp och lämna det kända för något nytt, något okänt. Jag är ingen sådan modig människa, tänker jag och skäms lite grann. Börjar åtminstone bli tillräckligt gammal för att våga erkänna att jag inte är en sådan där modig människa och inte strävar efter att bli det heller.  Jag är en sådan där som stannar kvar.

Ändå känns det som om jag står inför ett sorts äventyr nu i alla fall. Och det ska bli spännande att se hur det går, om det blir svårt, om jag klarar det, om jag lär mig något nytt och kommer ut på andra sidan förändrad. Jag ska inte ge mig ut på en lång resa, inte flytta utomlands, eller ens till ett annat hus. Jag ska snarare öppna dörren till en gammal garderob, rensa i lådorna på högsta hyllan och se vad jag hittar. Jag har för mig att jag hade något fint där. Kanske min egen skatt?

3 kommentarer:

  1. Att resa i sig själv är ett äventyr det också.

    Välkommen till skrivpuff, om du är ny. Läs gärna andras texter och kommentera dem. Det är ett sätt att skapa intresse för sina egna texter.

    SvaraRadera
  2. En garderobsresa i det förflutna. ;) Det kan också vara ett äventyr, man vet aldrig vad man hittar.

    SvaraRadera
  3. Man måste vara modig för att våga sig ut på garderobsliga äventyr!

    SvaraRadera